KIEDY NALEŻY UDAĆ SIĘ Z DZIECKIEM DO LOGOPEDY?
WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW I WYCHOWAWCÓW
- Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę. W każdym wieku jest to wada, z której się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
- Dziecko nawykowo mówi przez nos.
- Dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka.
- Mamy wątpliwość czy dziecko dobrze słyszy.
- Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi nieznanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia r.
- Jeśli nasila się problem rozwojowej niepłynności mówienia (zacinanie, powtarzanie sylab).
- Po ukończeniu 4 roku życia dziecko:
- wymawia głoski s, z, c, dz jak ś, ź, ć, dź,
- zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne , np. d na t (dom=tom), w na f (woda=fota), g na k (gęś=kęś), b na p (buda=puta),
- myli głoski o podobnym brzmieniu np. s - c (sala=cala), sz - cz (szyje=czyje).
- Rozwój mowy dziecka:
- 2- letniego jest na poziomie mowy dziecka rocznego (wymawia kilka słów),
- 3- letniego jest na poziomie mowy dziecka 1,5- rocznego (tworzy jedynie równoważniki zdań),
- 4- letniego jest na poziomie mowy dziecka 2- letniego (formułuje proste zdania, słownictwo ok. 300 słów),
- 5- letniego jest na poziomie mowy dziecka 2,5- letniego (proste zdania),
- 6- letniego jest na poziomie mowy dziecka 3- letniego (pojawiają się zdania złożone, dziecko wymawia 1000-1500 słów),
- 7- letniego jest na poziomie mowy dziecka 3,5- letniego.